Виступ на тему:

"Формування інноваційного освітнього простору навчального закладу як умова професійного розвитку педагога"

Підготувала
заступник директора
з навчально-виховної роботи
Новомиргородської ЗШ
І-ІІІ ступенів №3
Самченко Н.Б.

Ми змінили своє оточення так радикально, що тепер повинні змінювати себе, щоб жити в цьому новому оточенні.

Норберт Вінер,
американський вчений,
математик і філософ

Відомий дидакт І.Я.Лернер висловив оригінальну думку: «Творчості можна вчити, дотримуючись трьох умов: навчання інтелектуальних операцій; навчання процедур творчої діяльності; формування ціннісного ставлення до творчості…» На сучасному етапі розвитку науково-технічного прогресу й суспільних відносин базисом технологій, що відповідають таким вимогам, є засоби інформаційно-комунікаційних технологій.

Одне з головних завдань освіти в умовах розвитку інформаційного суспільства – навчити учнів та вчителів використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології. Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві, сприяє розв’язанню проблеми щодо їх якісного впливу на зміст, методи та організаційні форми навчання.

ІКТ відносяться до інноваційних процесів, головне завдання яких є створення нового, що сприятиме підвищенню ефективності навчально-виховного процесу. Говорячи про ІКТ, Шолохович В. Ф. визначає її як спосіб реалізації конкретного складного процесу шляхом поділу його на систему послідовних взаємозалежних процедур і операцій з метою досягнення високої ефективності. Проте для безпосереднього здійснення педагогом такого процесу необхідні вміння і навички, що дозволять йому знаходити інформацію, критично її оцінювати, вибирати необхідну інформацію, використовувати її, створювати нову та вміти обмінюватись нею. А це вже поняття інформаційної грамотності.

Головною метою підготовки фахівця у соціально-економічних умовах інформаційного простору стає не здобуття ним кваліфікації у вибраній вузькоспеціальній сфері, а набуття та розвиток певних компетентностей (або компетенцій), які мають забезпечити йому можливість адаптуватися в умовах динамічного розвитку сучасного світу.

Отже, можна сказати, що ІКТ-компетентність – властивість педагога, який компетентно, тобто цілеспрямовано і самостійно, із знанням вимог до професійної діяльності в умовах інформатизації освітнього простору і своїх можливостей та обмежень здатен застосовувати ІКТ у процесі навчання, виховання, методичної і дослідницької діяльності та власної неперервної професійної педагогічної діяльності, і на основі аналізу педагогічних ситуацій може бачити і формулювати педагогічні завдання та знаходити оптимальні способи їх розв’язання із максимальним використанням можливостей ІКТ.

Структура ІКТ-компетентності
/Files/images/IKT.jpg

Ціннісно-мотиваційний компонент включає мотиви, мету, потреби в професійному навчанні, вдосконаленні, самовихованні, саморозвитку, ціннісні установки актуалізації в професійній діяльності, стимулює творчий прояв особи в професійній діяльності. Він припускає наявність інтересу до професійної діяльності, який характеризує потребу людини в знаннях, в оволодінні ефективними способами організації професійної діяльності. Також ціннісно-мотиваційний компонент включає мотиви здійснення педагогічної діяльності, спрямованість на передачу суми знань і розвиток особистості учнів.

Когнітивний компонент повинний забезпечити вільне володіння вчителем навичками опрацювання інформації та роботи з інформаційними об’єктами, які відповідно впливають на навички вдосконалення професійних знань і умінь, знання міжпредметних зв'язків і т.д. Рівень розвитку когнітивного компоненту визначається повнотою, глибиною, системністю знань вчителя в його предметній області.

Діяльністний компонент – це активне застосування інформаційних технологій і комп'ютера в професійній діяльності як засобів пізнання і розвитку ІКТ-компетентності, самовдосконалення і творчості, а також виховання подібних якостей у своїх учнів. Комунікативна складова цього компоненту виявляється в умінні встановлювати міжособистісні зв'язки, вибирати оптимальний стиль спілкування в різних ситуаціях, опановувати засобами вербального і невербального спілкування.

Сфера рефлексійного компонента ІКТ-компетентності вчителя визначається відношенням вчителя до себе і до світу, до своєї практичної діяльності та її здійснення. Вона включає самосвідомість, самоконтроль, самооцінку, розуміння власної значущості в колективі і розуміння результатів своєї діяльності, відповідальності за результати своєї діяльності, пізнання себе і самореалізації в професійній діяльності через засоби ІКТ.

Розвиток кожного компоненту ІКТ-компетентності пов'язаний з формуванням його характеристик і властивостей як частини цілісної системи.

Модернізація системи шкільної освіти вимагає розв’язання проблеми формування ІК-культури вчителя, яка відображає ступінь оволодіння інформаційними процесами для задоволення потреб у інформації.

Всі зусилля педагогічного колективу Новомиргородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 спрямовані на інноваційний розвиток освітнього простору школи за рахунок впровадження сучасних педагогічних ідей, інтерактивних методик та інформаційно-комп’ютерних технологій. Розуміючи, що авторитет закладу – це перш за все міцні знання його вихованців, ми спрямували зусилля на розвиток творчої праці вчителів, її поєднання з творчим потенціалом учнів. Головний напрям – створення такого інноваційного середовища, у якому об’єднанівсі інтелектуальні ресурси навчального закладу. По-перше, це підвищення якості освіти у школі та забезпечення таких навчальних результатів, які б відповідали розвитку особистості та потребам суспільства; по-друге, удосконалення фахової освіти та кваліфікації педкадрів, створення організаційних умов задля безперервного вдосконалення професійної майстерності, педагогічної техніки, рефлексивної, інформаційної діяльності вчителів; по-третє, активне впровадження інноваційних технологій та інтерактивних методик; по-четверте, комп’ютерізація навчально-виховного процесу, втілення профільного навчання. Результат, на який ми очікуємо: формування молодого покоління, здатного навчатися протягом життя, конкурувати у нових економічних та соціальних умовах сучасності, забезпечення рівного доступу до якісної освіти всім учасникам навчально-виховного процесу. Основна домінанта діяльності: формування інноваційного стилю навчального закладу.

Ми добре усвідомлюємо, що модернізація освітнього простору школи, підвищення професійної компетентності вчителів просто неможливі без використання ресурсів інформаційно–комп’ютерних технологій. Комп’ютер відкриває нові можливості для творчого розвитку дітей і вчителів, дозволяє звільнитися від нудного традиційного навчання і розробити нові ідеї, надає спробу вирішувати цікавіші і складніші проблеми, формує новий тип мислення, дає змогу для спілкування, обміну думками, поглядами.

Робота з впровадження ІКТ набула системного і цілеспрямованого характеру. Домінуючими напрямками стали: вивчення проблеми, освітнього простору новітньої технології, створення інформаційного масиву на електронних носіях, опрацювання можливостей інформаційно-комп’ютерних технологій в НВП, реалізація ресурсів глобальної мережі Інтернет, здійснення альтернативного навчання, освоєння мережевої та змішаної технології. 90% вчителів школи володіють основами комп’ютерної грамотності, засобами офісних, графічних та дизайнерських програм. У багатьох вчителів є індивідуальне портфоліо, власні електронні кейси. На робочих місцях адміністрації налічується 5 комп’ютерів, комп’ютерами забезпечена бібліотека. У школі існує комп’ютерний клас, необхідна оргтехніка, цифрова відеокамера та фотоапарат, ноутбук, отримано сертифікат на встановлення мультимедійного обладнання. Комп’ютеришколи об’єднані в локальну мережу та під’єднані до Інтернету. Така технічна підтримка, постійне оновлення матеріальних ресурсів дає можливість не тільки мріяти, а й діяти, має величезне значення для викладання всіх базових предметів. Таким чином постійно здійснюється супровід програмного забезпечення, розробка, створення та підтримка інформаційних ресурсів.

У навчальному процесі активно використовуються програмні засоби навчального призначення, комп’ютерні програми з базових предметів, є картотека навчальних інформаційних ресурсів Інтернету та медіотека власної електронної продукції, яка створена вчителями та учнями школи: брошури, буклети, робочі зошити, проекти, презентації, відеоролики; створено адміністративний інформаційний масив. ІКТ-технології перетворили комп’ютер на повноцінного співрозмовника. Вчителі і учні тепер у змозі в повному обсязі використовувати ресурси Інтернету для підготовки до уроків, позакласних заходів та самоосвіти, а також для участі в Інтернет-конкурсах, форумах, олімпіадах, конференціях. На початку року для учнів молодших класів ми обов’яково проводимо день знайомства і спілкування з комп’ютером. Для них полинути у світ комп’ютера – справжнє свято. Діти з задоволенням працюють із комп’ютерними програмами «Логіка», «Математика», «Зроби сам», «Вчимося читати», «Правила дорожнього руху», «Абетка», «Англійська мова», тощо. Учні 5-9 класів залучаються до виконання творчих та дослідницьких робіт. Вони художньо і естетично за допомогою офісних програм та комп’ютерної графіки виконують завдання, друкують тексти. Учні старшої школи займаються проектною діяльністю, створюють презентації з різних предметів, відеофільми і захищають їх на уроках та позакласних заходах. Такий підхід до навчання дає можливість учням нашої школи почувати себе впевнено, розвиватися, бути конкурентноспроможними під час вступу до вузів, здатними до діяльності у нових економічних умовах. Разом з учнями підвищує та вдосконалює свою професійну майстерність, обізнаність, творчий потенціал і педагогічний колектив школи. Вчителі беруть участь у роботі інтернет-конференцій та семінарів. Вони створюють власні сайти та блоги.

Окрему увагу ми приділяємо використанню сучасних інформаційно-комунікаційних технологій для навчання дітей з обмеженими можливостями, дітей-інвалідів, які потребують постійного зв’язку з викладачами, зовнішнім світом, і докладаємо максимально зусиль для того, щоб вони змогли пристосуватися до вимог сучасного життя. Ми розуміємо, що для цих дітей інформаційно – комунікаційні та комп’ютерні технології нерідко є єдиним засобом отримання повноцінної освіти, конкурентноздатної професії і просто спілкування.

Електронна пошта займає гідне місце в оперативному спілкуванні школи із зовнішнім середовищем. Створений сайт, де висвітлюються всі виміри життя школи, основні аспекти життєдіяльності та напрямки розвитку НВП. Задля популяризації ідей ІКТ у школі кожен рік проводиться тиждень інформатики.

Час свідчить, що ми прямуємо вірним шляхом. Використання новітніх технологій, раціональне поєднання колективної мудрості та індивідуальної творчості, єдність зусиль учнівського та педагогічного колективу школи дало певні результати: І місце у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з інформаційних технологій. Учні 6, 8 класів взяли участь у Міжнародному математичному Інтернет - конкурсі «Міксіке». Наші учні беруть участь у Всеукраїнських предметних конкурсах «Колосок», «Бобер», «Левеня», «Соняшник», «Грінвіч», «Геліантус».

На сьогодні у нашій школі триває процес опрацювання пріоритетних завдань освіти. Педагогічний колектив набуває творчого досвіду, вдосконалює професійну майстерність, розвивається. Упровадження інформаційних технологій у роботу нашого навчального закладу стало невід’ємноючастиною освітнього середовища, системи навчання та виховання школярів, стимулом самоосвіти та самовдосконалення всіх учасників навчально-виховного процесу.

Література

1. Державна національна програма «Освіта. Україна ХХІ століття» - К.,Радуга, 1994. - с.6.

2. Інформаційні технології в освіті: методичний посібник Т.Б.Волобуєва - «Каштан», 2007.- с.8.

3. Інформатизації і комп’ютеризації загальноосвітніх навчальних закладів України – 20 років. А.М.Гуржій - журнал «Комп’ютер у школі та сім’ї», №5, 2005. – с. 3-11.

Кiлькiсть переглядiв: 600

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.